Omfördela bidragen till färjetrafiken
Den dagen som Gotlandsflyg kan få 5-10% av de bidrag som Rederi AB Gotland lever på, kan vi sänka flygpriserna med ca 150–200 kr per biljett. Det skulle innebära en prislapp på ca 150–895 kr för en enkel resa.
Stora delar av pengarna skulle i så fall användas till att ta bort start- och landningskostnader vilket även borde gälla båttrafiken och deras hamnavgifter. Använd 20–30% av bidragen till Gotlandstrafiken till att stå för samtliga dessa kostnader till kommunen och Luftfartsverket. Om alla som flyger eller kör båt till och från Gotland inte behövde betala varken hamn- eller start- och landningsavgifter, skulle ett antal flygbolag och rederier se Gotland som en mycket intressant destination. Det förutsätter att bidraget blir långsiktigt, alltså gäller 5–10 år. Genom att locka med detta skulle konkurrensen öka och vi skulle troligen få dubbelt så många kommersiella gästnätter inom 10 år.
Turismen i Sverige kommer enligt prognoserna att formligen explodera och då vore det mycket spännande om Gotland spände musklerna. Som jämförelse har Öland ca 4 gånger så många turister som Gotland har. Vi har plats och det går att omfördela bidragspengar och ha kvar i stort samma möjligheter att åka båt. Eventuellt måste man även välja båtar som är anpassade för att erbjuda klimatsmarta alternativ. Vilket i sin tur ger stora kostnadsbesparingar.
Vi måste våga titta på alternativen om visionerna skall kunna uppnås!