Vi fick Sveriges campingvärdars stora prestigepris!
Glädjande nyheter från Niklas i går natt; det kom ett sms om att han fått motta Sveriges campingvärdars stora prestigepris mellan tummen och pekfingret. Priset gick till alla oss som står bakom Snäcks camping. Anläggningen har utmärkt sig som ett föredöme i landet inom campingnäringen. Självklart är det ett erkännande som alla inblandade blir jättestolta över. Bosse Dahllöf, Bosse Björkman och Janne Lundgren vågade 2002 ta beslutet att ge Niklas och mig möjligheten att utveckla en anläggning som var så dålig att den inte kunde klassas enligt svensk campings femstjärniga system. Nu är anläggningen ett föredöme i landet!
Detta har vi lyckats med trots en tokig granne som bråkat och försökt hindra anläggningens utveckling. Om han inte funnits hade vi säkerligen investerat ca 30–50 miljoner till och vi skulle ha skapat ytterligare ett 20-tal arbetstillfällen under säsong. Vi har i alla fall bevisat att det går att investera om man ger näringen möjligheter. Här finns ett skönt kvitto på att vi förvaltat det förtroende vi fått. Det har varit en tuff resa hit och jag hoppas nu att man inte tänker försämra möjligheterna i fortsättningen.
Jag läste i lokaltidningen att en person som köper morgontidning och kvällstidning varje dag lägger ut 8000 kr på något som är gratis på nätet. Jag förstår ungdomarna som inte köper tidningar över huvud taget och i stället åker på en långresa för dessa pengar. Om det inte gick efter gammal vana så skulle säkerligen 50 % till läsa på nätet. Tidningarna har problem med hur de skall tjäna pengar på sina nättidningar och då blir det lite svårt att förstå hur de tänker. Jag ser en stor fara i deras ständiga neddragningar. Journalisterna hinner bara med snabba ytliga nyheter och får aldrig tid att gräva i det som är lite tyngre. Hur länge kommer papperstidningen att finnas kan man fråga sig? Det känns som en generationsfråga som borde ge ägare och anställda en del grå hår.
Det är mycket snack om miljöeffekter. Jag har aldrig sett en journalist som tittar på miljöeffekten av att sluta med papperstidningar och helt gå över på nättidningar. Det måste var enorma miljöbesparingar om alla bytte format. Men det finns traditioner och kulturer som är svåra att förändra. Intressant vore om någon gjorde en beräkning på miljöeffekterna för alla dags- och morgontidningar.
Jag träffade en kvinna vars mamma hade min farmor som idol. Det var kul att lyssna på henne när hon berättade om Elvira, som farmor hette. Hon cyklade omkring och sålde försäkringar och korsetter. En idag ganska ovanlig kombination. Hon var tydligen en väldigt stark kvinna med stort driv som gjorde avtryck på andra kvinnor. Jag har även en stark mor och syster så det är väl därför jag gillar starka kvinnor och oftast kommer bra överens med dem.
På flyget hem träffade jag kompisen som berättade att det ringde i telefonen i förgår och i andra änden var Englands premiärminister som ville ha en träff nästa gång som han var i Sverige. Det blir kul att höra om det blir hemma på Gotland eller i Stockholm. Jag antar att det blir lite mer pådrag än när Fredrik rör sig i landet.
Själv fick jag ett samtal från lokaltidningen häromdagen som berättade att rederiet behöver öka priset med 20%. Staten tar 50 % av höjningen så de ökade biljet priset blir 10%. I kronor borde det vara ca 80 miljoner i ökade oljekostnader som skall kompenseras om detta stämmer, vilket är astronomiska pengar. Det är märkligt att man inte berättade det på Öppet Forum för några dagar sedan då man visste om höjningen. Det är just sådant som inte gör DG trovärdiga. De väljer att inte vara raka och tydliga. Då fanns det möjlighet att informera om framtiden. En prishöjning på 20 % är betydligt intressantare att få information om än några nya eluttag. Men det skulle vara glättat och positivt så då passade troligen inte nyheten om prishöjning in i programmet trots att det är den enskilt viktigaste frågan på ön.
Att gotlänningarna har ca 50 % rabatt för att staten skjuter till pengar är självklart. Men att prissätta biljetterna så lågt att man inte får höst, vintern och vårens trafik att gå ihop med bidrag och i stället sätta överpris under sommaren är inte ok. En gotländsk familj med bil kostar ca 2000 kr t.o.r. fullpris och en höjning innebär 200 kr extra. En turist får betala ca 4000 kr nu, skall betala ytterligare 400 kr. Båda har egentligen betalt ca 4000 för sina biljetter men staten står för gotlänningens rabatt. Vid en prishöjning borde gotlänningen betala dubbla prishöjningen d.v.s. samma som turisten, eller så skall staten stå för 200 kr. Staten står redan för 50 % av höjningen så den vägen lär vara stängd. Det är gotlänningen som bestämmer att vi skall ha dessa snabba båtar och då måste gotlänningen också ta konsekvensen av sina önskemål och bära sin del av kostnaderna.
Jag skulle tro att turistfamiljen snart betalat ca 2000 kr för mycket för sin biljett. Enligt mig och ett antal till inom näringen så har vi passerat gränsen och vi måste hitta alternativ för våra kunder. Om vi inte gör något så går resandet ner och näringen och rederiet tappar kunder. Vilket innebär nya prishöjningar för gotlänningen och de turister som blir kvar. Vi är inne i en väldigt farlig spiral där resandet inte går ihop och priserna måste höjas vilket innebär färre resenärer när biljetterna blir för dyra och det innebär ännu fler höjningar. Det var där vi var när Gotlandsflyg startade. Idag blir det ofta billigare att ta flyget än båten för en Stockholmare och framför allt för en Göteborgare. Jag tycker att detta borde vara en tydlig signal till politikerna. En fullprisbiljett enkel kommer nu kosta 590 kr för turisten vilket ofta blir dyrare än flyget. Vem kunde tro att det skulle bli billigare och miljövänligare att ta flyget till Gotland? Den biljetten kan kosta runt 800 kr enkel 2015 om detta håller i sig.
Om det vore så att priset höjdes för oss öbor med samma belopp som för turisten så skulle vi få lite andra reaktioner från öborna. Så länge man kan skjuta över kostnaderna på andra så fortsätter man att kräva världens snabbaste färjeförbindelser och de mest miljöovänliga. Det kan vara ok om man betalar notan själv, men så länge gotlänningarna kräver att det är andra som skall betala så blir det här farligt för ön.
Jag förstår inte politiker som sitter med armarna i kors och pratar om att staten skall satsa mer pengar. Om det inte kommer mer pengar skall man fortsätta att kräva att Gotland skall ha världens snabbaste passagerar- och godsfärjor som är isklassade. Om experterna för femton år sedan trott på ett oljepris om 130 dollar per fat i stället för de 16 som man trodde och räknade efter, så skulle vi haft båtar som varit anpassade till dagens förutsättningar. Vilket skulle ha inneburit en prislapp som troligen låg 30–40% lägre. Gjorde man någon riskanalys då och gör man någon nu? Vi kan väl inte sätta oss i samma situation igen?
När det gäller besöksnäringen är lågprisresor det som slår igenom över hela världen. Lågpris och oftast lite längre restider. På Gotland tror politikerna på fart och total okänslighet när det gäller ekonomin. Besöksnäringen tvingas in i ett hörn och det kommer att få konsekvenser som blir betydligt större än vad vi kan tänka oss i framtiden.
Gotland måste få båtar som är anpassade till öns behov och våra beslutsfattare måste våga yttra sig och tänka om gällande framtiden. Med dagens utveckling har vi en ny krisbransch på Gotland om inget görs omgående! Våra snabbfärjor som skulle bli det stora lyftet håller på att sänka hela ön med sina enorma motorer…
Jag tycker inte att det är självklart att gotlänningar ska ha 50 % rabbat för sitt resande. Däremot ska varor inte vara dyrare på Gotland än fastlandet.
Jag får ingen rabbat när jag reser och tycker inte att man ska särbehandla Gotland. Ska det vara rabbat ska det vara lika för alla eftersom det trots att är skattefinansierat stöd vi pratar om.