Livet är fullt av möjligheter och spännande utmaningar bara man vågar säga ja!
Monsterträdet anländer
Trädet skulle anlända för nästan två veckor sedan men var för tungt. De hade bedömt vikten till 25 ton med. Det vägde närmare 40 ton så kranen vek sig och allt fick flyttas fram. Trädet är närmare 150 år och lär vara ett av öns största. Jag fick en idé när jag läste om att jätteträdet hade blåst omkull och det var att göra en installation som kombineras med att vara lek- och klätterträd. Min tanke är att skapa något av naturligt material som inte kräver underhåll och som kan användas för lek av traktens barn. Detta skulle kunna bli ett lekområde där många hjälps åt att skapa en samlingsplats för barnfamiljer i Brissund. På så sätt skulle det gamla trädet som fälldes av stormen efter över 150 år kunna få ett nytt liv på ålderns dagar. Det blev en lördag eftermiddag som trädet levererades med millimeterprecision. Om åkaren inte köpt en detta specialsläp för att klara leveransen av 50 hus till vår Drömby i Slite så skulle detta inte ha gått att genomföra. Ekipaget styrdes av två förare där en styr i varje ände och ändå så var det på centimetern att de kunde komma fram.
Towe och Wilda är ena riktiga klättermonster och det tog inte många minuter förrän båda hittade högsta punkten på trädet och de har redan idéer på hur vi skall bygga vidare med rep och annat för att skapa en utmanade lek.
Intressen som kolliderar
Efter ballongsprängningen börjar hjärtat få runt blodet i kroppen igen. Nu känns det rätt normalt, men konditionen är ur kass. Jag var och simmade förra veckan och det märks en klar förbättring, men jag är långt ifrån den form som jag var i för två år sedan. Jag har därför anmält mig till ett mc-äventyr på endurohoj med ökenräven Berra Marcusson till Island.
Det blir en riktig utmaning i en helt underbar natur som skiftar på ett sätt som nästan inte går att beskriva. Det finns lavaområden på höjdplatåer som får en att tänka på månlandskap, andra områden som påminner om raukfälten på Fårö fast lägre, tätare och helt svarta, grönområden som jag inte trodde fanns på Island, dyner av lavasand med stigningar på 100–200 meter rakt upp i himlen som bara de modigaste vågar sig på. Sedan är det blött och ännu mer blött när alla floder skall korsas och där man aldrig vet vilket djup de har. Det finns hedområden som inte känns ok att köra på med svenska mått men enligt lokalguiderna får man köra där. Mest spännande är bergsmassiv där man är väldigt väldigt högt upp på bergskammar som inte tillåter några som helst misstag.
Tills hösten så måste därför konditionen vara på en helt annan nivå, annars blir jag grymt straffad. I söndags var jag därför ute och körde med Berra och ett glatt gäng från fastlandet. När vi kommer runt en kurva så står denna f.d. husvagn där. Eller rättare sagt, ligger utspridd, då det mest ser ut som resterna av en husvagnssprängning. Jag kommer först så jag lägger mig över den vilket får det hela att se ut som en ordentlig kollision när de andra kommer. Den första blev rädd och trodde att jag krockat, men detta blev snabbt till ett stort garv när de förstod vad som skett.
Kulturpris till Kneippbyn
Jag var på Kneippbyn och skulle förbereda en fest, vilket fick mig att passa på och prova en Pippi-utstyrsel, då det var audition för nästa års Pippiteater. Inte heller i år blev jag antagen som skådespelare, men jag såg hur det lyste i ögonen på barnen som sökte till sitt drömjobb. Kneippbyns Pippiteater firar snart 50 år. Jag skulle gissa att den ses av ca 40–50 000 mänskor i år och att det har varit ett snitt på ca 30 000 per år x nästan 50 år. Det skulle innebära att närmare 1,5 miljoner personer har sett teatern och närmare 600 skådespelare har varit med och genomfört närmare 2.500 föreställningar genom åren.
Detta borde göra Kneippbyn till en av öns största kulturbärare. Lägger man sedan till alla sångstunder, danser, artistframträdanden, barn-after-beacher, artistuppträdanden och faktumet att alla på Gotland vid flera tillfällen varit på Kneippbyn och dansat, så borde anläggningen vara en bubblare när nästa kulturpris skall delas ut.
Gillar att vara inspiratör
Jag var tillfrågad att vara inspiratör för ett gäng ridsporttjejer som konfererade på ön i veckan. Jag gillar att få vara inspiratör i en spännande dialog. Jag berättar om min livsresa och lite hur min hjärna fungerar eller inte fungerar och åhörarna bryter in med frågor. En av tjejerna frågade vad jag får min energi ifrån. Ibland kan jag haja till och tänka att ”oj nu sade munnen något bra igen”. Det sker som en reflex på något vis och mitt svar denna gång var att ”Monika är min laddningsstation”. Jag tror att ihop med henne så uppstår det glädje och kärlek som i den blandningen fungerar som en stor batteriladdare. Jag försöker gärna pusha fram tjejer som ledare och att de skall ta för sig lite mer, då de ofta är bättre än killarna, men historiskt så tar killarna mer plats. Om bara fler tjejer kliver fram så blir det förändringar, då det till viss del finns en historisk acceptans hos tjejerna, som de själva måste bryta. Jag avslutade med skicka dagens ersättningen till ridhuset i Visby för att stötta dem ekonomiskt.
Konsumentmakt måste visas av många konsumeter
Jag läste Eva Bofrides ledare som tog upp jämställdhetsfrågan och där snuddade vid Destination Gotlands styrelse och ledningsgrupp, som bara består av gubbar. Det var en av anledningarna till att Gotlandsbåten har Meg Tiwéus f.d. VD Svenska Spel, Eivor Andersson f.d. VD VingResor och Eva Werkelin VD Kneippbyn och Styrelseordförande SCR som tre av fem i vår styrelse i Gotlandsbåten. Även i ledningsgruppen är majoriteten kvinnor runt 40 och hela bolaget har ett helt annat tänk än våra kolleger i de mansdominerade bolaget.
Kan vi som konsumenter påverka sådant utifrån? Självklart kan alla påverka och det görs genom konsumentmakt då vi kan lägga pengar på det som vi anser okej. Om de som köper resan ser till olika kriterier som man vill stötta och väljer rederi tack var detta så blir det skillnad. Skulle Gotlandsbåten vinna resenärer tack vare miljöansvar, service för barnfamiljer, miljövänligare resor eller att vi har ett betydlig bättre jämställdhets-tänk så kommer konkurrenten att följa efter. Men då måste konsumenterna göra aktiva val och verkligen visa vad som är okej och vad som inte är okej.
Gotlandsbåten finns för att göra Destination Gotland bättre. Det är svårt att lyfta sig utan konkurrens, framför allt när man befinner sig i en bransch som är väldigt traditionell. Framför allt när bolaget styrts med järnhand av en ålderman på 90 år som under nästan ett århundrande drivits av monopoltänk.
52 mil för att tävla på hemmaplan
Jag var i Gällivare som inspiratör på deras näringslivsgala i fredags. Alla fördomar om Norrland ställdes på ända. Öppna glada och positiva, nästan ingen arbetslöshet, 25-åringarna tjänar i snitt bäst i landet och kommer på 2:a och 3:e plats i Gällivare och Kiruna. Kvinnor flyttar in och får högbetalda jobb i gruvan på LKAB. Kvinnor har förtur och det är inte ovanligt med kvinnor på alla positioner som tidigare varit helt mansdominerade. Totalt skall det investeras ofattbara 200 miljarder kronor i regionen, företagen blomstrar och är bland landets mest lönsamma. Det finns en optimism som man sällan ser i Sverige.
Jag fick vara med på galamiddagen och träffade många intressanta människor i fredags. Jag kommer att bli inbjuden av näringslivet för ett nytt projekt efter sommaren som skall bli väldigt spännande. Jag inser att vi på ön gnäller rätt mycket när vi måste åka några mil till en vårdcentral eller ett badhus på Gotland.
En kvinna som berömde mig för dagens framförande blev prisad under kvällen som ungdomsledare. Hon och några tjejer har startat upp en friidrottsklubb sedan några år. Närmaste riktiga löparbanan där man kan träna med spikskor ligger 26 mil bort enkel väg. Det är deras hemmaplan och där man tränar skarpt. 52 mil för att tävla på hemmaplan. Frågade inte hur långt det var till den förening som låg längst bort. Min bordsdam hade tre grabbar och jobbar inom vården. När de skall till Stockholm och springa Lidingöloppet så kostar det för sex personer mellan 17–27.000 i enbart flygresor.
När man ställer det här mot hur vi klagar på båt och flyg så har vi det ganska bra på ön.
Lägg av pappa, var det en riktig prins?
Jag var bjuden på lunch av vår landshövding ihop med lite andra entreprenörer och prins Daniel. Cicci är en grym värdinna som ser till att gästerna kommer att samtala och jag fick en stund med prinsen. En bra sork som vet vad han snackar om då han varit entreprenör själv. Nu åker han omkring för att inspirera andra att ta steget att bli entreprenörer. Detta gillar jag och när jag är ute och föreläser så försöker jag kombinera det med olika besök på skolor om tiden tillåter.
Jag tror att vi som lyckats kan inspirera ungdomar om vi pratar deras språk. Jag träffade även Candy Crush grundare Sebastian Knutsson som är en av ägarna till bolaget King – numer värderat till 48 miljarder tack vare sina olika spel. Monika och några hundramiljoner människor till är helt såld på detta dataspel som är ett av alla dem som bolaget står bakom. Sebastian har spelat in en hälsning till Monika där han uppmanar henne att sluta spela och ägna mig lite uppmärksamhet. Bra film att ta fram lite då och då från ägaren, så hon förstår att nu är det allvar. Jag har dock ännu inget löfte från honom om att stänga av henne om vi anser att spelberoendet tar över.
Wildas kommentar på kvällen var: Lägg av pappa. Var det på riktigt att du träffade en riktig prins?
Otroligt besviken på politikerna på ön
Jag har väldigt svårt att släppa Snäck camping och den soppa som blivit på grund av att regionen är oansvariga och inte tar ansvar för sin del av allt som skett. I stället försöker de två sina händer och skjuta över ansvaret på oss!
Genom att skylla ifrån sig blir turerna bara mer och mer invecklade. Nu har jag snart väntat på svar från Åke Svensson (regionråde) i 80 dagar, för att få reda på vad hans nya förslag går ut på. Enligt Åke står alla politiker bakom detta förslag som vi är otroligt nyfikna på. Jag är lovad ett möte med honom och Stefan Wramner (regionsråd i opposition). Enligt Stefan så har Åke inte lyckat hitta ett datum för ett sådant möte. Detta säger något om intresset för besöksnäringen och det företagsklimat som råder på ön.
Åkes utdragna process gör att campingen inte kan öppnas och troligen innebär det att restaurangen också blir stängd. Vilket leder till att 50 ungdomar inte får sommarjobb och ön saknar ca 60–70.000 möjliga gästnätter, som verkligen skulle behövas.
När vi inte vet hur vi skall göra framöver blir det svårt att veta vad som ska hända med stranden, pooler, toaletter, bevakning m.m. i sommar. Antagligen kommer man från regionen att försöka skjuta detta ansvar på oss och vi hade lösningar till hur detta skulle lösas den 4 mars, men då krävde vi ett besked på tre veckor. Nu är vi uppe på 11 veckor och har fortfarande inte fått besked.
Genom att vi skrivit till regionchefen och samtliga partier så hoppas vi nu att något sker. Att inte ägna det här ärendet mer intresse från politikerna är skamligt och just nu är det någon form av strutsteknik som alla inblandade verkar tillämpa. Två politiker har hört av sig och bett om ursäkt, men menar att de inte fått all information men kan trots det inget göra, då beslutet är fattat även om det var med fel underlag.
En dröm håller på att förverkligas
Gotlandsbåten ångar på och vi får massor av positiva signaler från organisationen. Pråmen är på plats i Visby hamn, personalen har klarat utbildningar. Klassningen håller på. Båten är uppe i torrdocka för att montera propellrar, motorrenoveringarna går enligt plan, renoveringen för närmare 100 miljoner håller på att slutföras, försäljningen av biljetter går enligt våra grova beräkningar – så det känns helt enkelt väldigt bra.
Jag tänker ha en stor fest med alla inblandade i Brissund när båten lämnar Grekland på färd mot Gotland. Då skall det firas så att grannarna kommer att misstänka att vi övar pistolskytte när champagnekorkar smäller likt en vild nyårsafton i Thailand. Det är så många som har sagt att det inte går och har målat allt i svart men vi har haft en fast kurs med ett grymt team som jobbar på även om det är motigt ibland.
Detta har varit en dröm som jag och Nils Nordenbrink började jobba med för ca 10 år sedan och nu är båtprojektet på gång att förverkligas. Gotlands utveckling hänger på infrastrukturutmaningar som börjar få sina lösningar både i luften och till sjös. Vi har under resan som startade i början av 2000-talet lagt ner projektet tre gånger, men nu kommer det att bli verklighet. Med drömmar och visioner kan man komma hur långt som helst och utan så landar man lätt i att allt skall vara som det alltid har varit.
Jag hoppas att jag aldrig slutar drömma om att göra skillnad. Målet för framtiden är att verka i miljöer där det är tillåtande att vara nytänkande.
Målet är att tiodubbla utvecklingshastigheten på ön
Det är min övertygelse att Gotlandsbåten kommer vara den största utvecklingen för turistgotland på mycket, mycket länge. Dels för att både vi och SAS ökar kapaciteten till ön och därmed sätter vi press på Destination Gotland att bli bättre och satsa mer på att utveckla resan och reseanledningarna. Bara sommarmarknadsföringen tror jag har tredubblas denna sommar mot sommaren 2013.
Gotlandsbåten skall bevisa att även Gotland kan öka resandet med rätt konkurrens. Destination Gotland har lyckats öka antalet besökare med 0,5 % per år, vilket är för dåligt och med vår hjälp så skall vi i alla fall bli 4–10 gånger så bra. Glädjande är att Destination Gotland inte tror sig tappa något på grund av oss, vilket är väldigt positivt för då är det nya passagerare som Gotlandsbåten levererar till ön.
Utvecklingen inom flyget bevisar att ökad konkurrens skapar tillväxt. Under april ökade resandet med 20 % tack vare att SAS klev in på marknaden. Det uppstår en ökad frekvens vilket är det samma som tillgänglighet och i kombination med prispress får ön mer resande. Idag styr resans pris väldigt mycket. Marknaden väljer att åka till ön när priset blir rätt och detta kommer vi att se på havet också. Jag tror att Gotlandsbåten kommer att tillföra ca 140 000 resenärer och räknar man bort ca 10 000 gotlänningar, innebär det att Gotlandsbåten tillför närmare 65 000 nya resenärer som i snitt stannar 4 nätter. (Ön har ca 950 000 kommersiella gästnätter på årsbasis). Det är ungefär dubbelt så många turister som åker till ön med flyg under samma tid.
Det finns egentligen bara möjligheter och lite utmaningar
Jag kan konstatera att de mesta känns väldigt bra och framför allt tror jag på att Gotland är på väg mot en rekordsommar som kommer att göra avtryck. Jag hoppas att politikerna på något sätt väljer att komma framåt och reda ut Snäck. Genom att ta diskussioner så reder man ut sådant som blir fel. Det är inte ovanligt att de som felat får ta ett större ansvar och då blir det lättare att komma i mål. Det är helt enkelt mänskligt att göra fel. Men att inte våga ta tag i problemen är inte mänskligt utan mer strutslikt. Problemen försvinner inte för att man stoppar huvudet i jorden.
Nu skall jag iväg på en spännande resa med kompanjoner och kompisen Mikael Junivik där vi skall leta möjligheter och bland annat besöka båten i Grekland m.m. innan den ger sig iväg.
Passa på och njut av livet nu för det inte finns något bästföre-datum på livsbiljetten som vi fått.
ha ha. hoppas champagnen inte blir gammal nu när båten blir försenad. ha ha ha
Fan Pigge, du får slå ihop dig med Jonas J och börja skriva mer, du är jättebra på att skriva och det är intressant det du tar upp. Jag läser inte alla dina blogg inlägg men då och då när jag får möjlighet och jag måste säga att du är bra på det.
Ha det bra Pigge, vi hörs, jag är glad att känna dig!
Din vän Janne