Uppsala intar Visby
Min kontakt med Uppsala började med tjejer under tiden som jag var diskoteksägare i början på 80-talet och i den vevan så träffade jag även Lelle Westin som är ägare av Lelles MC i just Uppsala. Vi hamnade i hans husvagnar för ca 35 år sedan och över några kalla öl bestämde vi oss för att starta Lelle-träffen en natt. Genom åren har dessa öl bidragit med ca 800 deltagare i snitt per år. De år som vi var som flest knuttar på ön så var det strax över 2000 deltagare och vi var igång en hel vecka. Lelle-träffen har resulterat i ca 48.000 resor med Destination Gotland och ca 96.000 gästnätter om man räknar 4 nätter i snitt på dem. Det finns nog många Uppsalingar som gjort avtryck på ön och Lelle och Anita är definitivt ett par av dem.
Att högskolan på Gotland nu tillhör Uppsala universitet är ett lyft för ön. Vi har några krogägare från Uppsala som driver verksamhet på ön bland annat gamla fängelset och f.d. Kalas. En av våra mest tongivande krögare Långe Pär har flyttat till Uppsala och driver där en helt ny verksamhet som verkar vara framgångsrik
Idag måndag är det ungefär som en Lelle-träff med Uppsalingar eller ca 800 personer från näringslivet som varje år gör resor ihop för att mötas och inspireras. Uppsala är en region som växer så det knakar och även där har man höga ambitioner men har tappat 48 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking i år och landar på plats 171. Politikerna tycker att de gör ett bra jobb även där, men det tycker inte företagarna. Jag känner igen situationen och på ön är det än värre då våra politiker tycker att man gjort ett bra jobb när man tagit några placeringar som egentligen är inom felräkningsmarginalen. På ön så låter detta som en seger och som att något har vänt, när det egentligen är katastrof och kvastarna borde gå. Men vi har på något sätt varit där i botten så länge att ledningen accepterar det och de är väldigt farligt när ambitionerna inte finns. I det negativa så finns det ljusglimtar både i Uppsala och på Gotland då båda snart får en ny kommun-/regiondirektör som många företagare ställer hoppet till.
En sak som slår mig är att ingen tar på sig skulden för att man inte kan hålla de ekonomiska ramarna på ön. Region Gotland går mot ett rekordunderskott trots att vi nästan leder skatteligan i landet och de styrande lade på ytterligare 50 öre till på skatten nyligen. Trots detta kommer man att landa på ett underskott på 150, eller i sämsta fall, 200 miljoner. Min bild är att det under lång tid slösats med pengar och att ingen har tagit det på alvar. Det är styret som varit vårdslöst med pengar och nu straffar det sig. Hade det varit inom idrotten eller företagandet så skulle de ansvariga fått sparken eller valt att gå självmant. Här utser nu samma politikerna sig själva till någon form av elitgrupp och skall nu reda ut detta som man själva varit ansvariga för. Min uppfattning är att man sätter sig i en ganska omöjlig situation om man skall peka med hela handen och ta på sig ansvaret att spara in pengar samtidigt som man skall jobba mot nästa val att bli återvald.
Gotlandsbåten startade i en bar i Thailand med tre Uppsalingar en nyårsafton för några år sedan och detta möte renderade till ett morgonmöte utanför samma bar som sedan blev till ett uppstartsmöte på ön. Uppsala är en viktig del i denna spännande grupp av entreprenörer som kommer göra skillnad. Båten kommer att ha hemmahamn i Uppsala så det blir att bredda Fyrisån för att båten skall kunna komma hem i framtiden…
Ralph Axelsson är en grym företagare och företagsledare som håller i styrspakarna i bolaget då han numer är VD för Gotlandsbåten. Tidigare var han huvudägare och VD för Europas femte största nätbokningsföretag, Seat24. Ralph som VD ger tillsammans med Stefan Daun som styrelseordförande Gotlandsbåten den stabilitet och trygghet som bolaget behöver. I bolaget finns det fler från Uppsalas näringsliv som satsat tid, energi och pengar på att förverkliga Gotlandsbåten: Staffan Calais som är företagare i Uppsala och halvtids-gotlänning, Thomas Sonesson som startade Gallerix och som är styrelseproffs men fortfarande aktiv inom många företag, Mikael Gren som under hela sitt liv tillbringat somrarna på ön och som tillhör ledningen i storbolag och Anders Wallin som är advokat. Stefan Daun som är (Gotlandssork från grunden) inblandad i så mycket att jag blir trött bara jag tänker på hur mycket han är engagerad i och tar stort ansvar för.
Det är ett skönt gäng Uppsalingar som är och har varit en viktig kugge i att Gotland kommer få ett stor uppsving inom besöksnäringen från sommaren 2016. Det skall bli skönt att träffa dessa och många fler idag. Klockan 10 idag, måndag 20 september, står Fredrik Reinfeldt på Wisby Strand för att inspirera oss öbor och Uppsalaborna vilket jag och många andra ser fram emot.
Jag tittade på lite statistik och då visar det sig att Gotland är den destination som varje år kommer i topp när svensken önskar ett resmål i Sverige. När vi rensar bort gotlänningar, utlänningar och de som reser hit flera gånger från vår egen statistik över antal resande under sommaren, så var det ungefär 350–400.000 unika resenärer som åker hit. D.v.s. endast ca 3–4 % av Sveriges befolkning tar sig till ön och då finns det absolut en stor mängd till som skulle vilja komma. Problemet för besöksindustrin är att staten och våra politiker gemensamt har bestämt att båttransporterna till ön i första hand skall anpassas till frakt och gotlänningar. Avgångstider är för det mesta anpassade till fraktens behov och prisbilden är satt så att man skall få en olönsam vintertrafik att bli lönsam. Detta är signalerna som man skickar till rederiet som så klart gör vad de blir tillsagda.
Med en eller två turistanpassade båtar tror jag att vi skulle kunna öka besöksantalet med kanske 50 procent på fem år om alla verkligen ville. Då skulle det troligen uppstå mer än tusen nya jobb inom besöksnäringen och indirekt skulle det ske investeringar som är svåra att förutse. Det gäller att våga se allt lite större och att vi på ön satsar tillsammans samt att vi tror på en gemensam framtid.
Uppsala levererar upplevelser i världsklass och vi har en hel del att lära av vad de har lyckats med när de jobbar ihop. Det dom har gjort var vi på väg att göra för 15 år sedan med ett nytt utvecklingsbolag. Egentligen var vi igång när en av huvudspelarna fick order från sin styrelse att man inte ville vara med. När de starkaste drar sig ur utan anledning så är det svårt att få till stora förändringar på ön. Sånt skulle inte ske med konkurrens och därför är det nödvändigt för öns utveckling att besöksnäringens utveckling skall hänga på marknadskrafter i framtiden. Näringen måste nu vara med och ta sitt ansvar för utvecklingen av en ren turistbåt för då kommer de nya jobben.
När man ser på Tillväxtverkets statistik ser man att våra kommersiella gästnätter minskar från år till år vilket borde vara den viktiga siffran som näringen tittar på. Men det enda vi matas med är hur många som flyger eller åker båt fram och tillbaka. Tiden som turister stannar på ett resmål går ner över hela världen. Besökare vill hinna med fler saker och detta är förödande för besöksmål som öar om inte antalet möjliga stolar ökar med några procent varje år. Destination Gotland, Gotlandsflyg, Visby flygplats, SAS m.fl. vill ju stoltsera med ökat resande och det är både bra och kul men det är ingen temperaturmätning på öns turistindustri. Jag tror att de flesta tror att vi ökar antalet gästnätter för varje år men jag menar att Gotland under de senaste tio åren backat i antalet gästnätter, som är den viktigaste siffran. En del säger att jag ser det negativt och det kan man ev tycka men det är fakta och det är lite farligt om en hel bransch tror att Destination Gotlands passagerarsiffror är något som ger ett svar om läget för öns turistiska utveckling. Tyvärr är vi nog ett av de län som haft sämst utveckling när det gäller kommersiella gästnätter i landet. Jag tror att vi ligger näst sist eller tredje sist 2014 av alla regioner i landet enligt Tillväxtverkets siffror om antalet kommersiella gästnätter.
Den positiva spaningen är att samtidigt som vi troligen haft sämst utveckling mätt i antalet gästnätter i landet de senaste åren är vi det län som flest vill resa till när man frågar svenskarna – vi har endast tagit emot ca 3% av alla svenskar som reser hit. Det innebär att vi med lätthet kan ändra öns utveckling om vi jobbar ihop och ser till att resan över inte styrs av frakt och gotlänningens behov utan av gästens behov. Ön behöver en eller fler turistanpassade båtar som går på tider som passar besökarna och som har priser och service som är anpassad till turisterna. Att locka hit 1–2% fler Svenskar är inte svårt och då skulle näringen och ön blomstra. Gotland är antagligen det besöksmål i landet som lättast skulle kunna göra denna förändring.
Jag ser fram emot allt trevligt på scen ihop med Uppsalingarna idag och en av höjdarna är Fredrik Reinfelts framträdande klockan 10.
Ha en bra måndag!
Pigge som tror på ett liv ihop med Uppsalingarna